Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Magnolia x wieseneri - En skönhet på blixtvisit





Magnolia 

I min köksträdgård har jag några tjusiga "non edible features" och Magnolia x wieseneri är en av dem. Den här damen står och ger en behaglig skugga i kanten av min köksträdgård och så här i mitten av juni slår hon ut sina vackra blommor.



In floribus i köksträdgården just nu.
Magnolia x wiseneri på blixtvisit, för ack den här skönheten blommar bara ett par dagar.



Magnolians ursprung:

Släktet är uppkallat efter  en fransk botaniker, Pierre Magnol

 "In 1703 Charles Plumier (1646–1704) described a flowering tree from the island of Martinique in his Genera. He gave the species, known locally as "talauma", the genus name Magnolia, after Pierre Magnol. The English botanist William Sherard, who studied botany in Paris under Joseph Pitton de Tournefort, a pupil of Magnol, was most probably the first after Plumier to adopt the genus name Magnolia. He was at least responsible for the taxonomic part of Johann Jacob Dillenius's Hortus Elthamensis and of Mark Catesby's Natural History of Carolina, Florida and the Bahama Islands. These were the first works after Plumier's Genera that used the name Magnolia, this time for some species of flowering trees from temperate North America. Carolus Linnaeus, who was familiar with Plumier's Genera, adopted the genus name Magnolia in 1735 in his first edition of Systema naturae, without a description but with a reference to Plumier's work. In 1753, he took up Plumier's Magnoliain the first edition of Species plantarum. Since Linnaeus never saw an herbarium specimen (if there ever was one) of Plumier's Magnolia and had only his description and a rather poor picture at hand, he must have taken it for the same plant which was described by Catesby in his 1730 Natural History of Carolina. He placed it in the synonymy of Magnolia virginiana var. fœtida, the taxon now known as Magnolia grandiflora." Wikipedia Magnolia



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...