Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Basilika

This post was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog 
#basil #basilika #potager #herbs #OcimumBasilicum 


Basilika, vatten och skadedjur


Då var det dags att trimma basilikorna. Varje år odlar jag en massa underbara basilikor. Allt från den så användbara och milda och vanliga 'Genovese' till de riktigt mörka vackra 'New Guinea', däremellan har vi de som har variegerade blad som den på bilden. I år blev de riktigt hårt frisserade och det bara för att jag fått in ohyra i mina odlingar. De kom med rosmarin och timjan som jag köpt hos en av de stora växtkedjorna. Jag skall aldrig göra det igen! Fasiken vad arg och besviken jag är på kvalitén. Man skall gå till en riktig handelsträdgård eller dra upp allt själv. Halva mängden av chili och paprika plantorna är också angripna.

Jag tog i alla fall fram mitt lilla makroobjektiv och fotade de små liven, det var ju rätt kul. Sedan blev det en bild på vattendroppen också, tänkt att vatten alltid är kul att fota.



Här är sorterna jag odlar i år.

BASILIKA

Ocimum Basilicum 'Christmas'
Ocimum Basilicum 'Genovese'
Ocimum Basilicum Mortons 'New Guinea'
Ocimum Basilicum 'Violetto Aromatico'
Ocimum Basilicum 'Round Midnight'
Ocimum Basilicum 'Malinovy Muskat'
Ocimum Basilicum 'Vkus Koritsy'
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...