Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Jordärtskocka - odling i pallkrage, kompost eller odlingshink

This post "Jordärtskocka - odling i pallkrage, kompost eller odlingshink" #jerusalem #artichoke was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the kitchengarden blog KÖKSTRÄDGÅRDEN - The Kitchen Garden - Le Jardin Potager - Der Küchengarten - La Huerta - Oгород  #topinambour #топинамбур #yer elması #potager #tyrasgarden #containergardening #pallkrageodling

Jordärtskockor - Helianthus tuberosus

I oktober har lugnet lagt sig i köksträdgården. Det mesta i köksträdgården har nu skördats och tagits tillvara. Det har saftats, syltats, syrats, torkats och en liten del har även frusits in. Nu är jag verkligen ingen frysmänniska men det är vissa grejer som jag tycker är toppen att frysa in. Exempel på det är mina superbra och super-supernyttiga gröna puckar. Här kan du läsa om dessa små krutpaket, "Puckat och klart - recept gröna puckar" och här hittar du om att syra grönsaker

Nu var det om jordärtskockor det skulle handla om...

Här på bloggen KÖKSTRÄDGÅRDEN finns flera artiklar om jordärtskockor som jag skrivit under åren. Men den här gången tänkte jag skulle det skulle handla om att odla jordärtskockorna på kanske lite alternativa ställen jämfört med det mest traditionella, det vill säga frilandet. Testa istället att odla dina jordärtskockor i pallkragar, i komposten eller en hink eller dylikt. En del klagar på att jordärtskockan sprider sig lätt och då kan detta vara ett alternativ.



Jordärtskocksodling i pallkrage

  1. Pallkragen bör vara minst två lådor hög.
  2. Använd näringsrik jord
  3. Plantering. Knölarna sätter jag antingen tidigt på våren eller på hösten, ungefär en decimeter djupt med ett avstånd på cirka 40 cm mellan plantorna. I en pallkrage blir det lagom med sex-åtta stycken 
  4. Täckodla gärna dina jordärtskockor, exempelvis med näringsrikt gräsklipp, halvförmultnad kompostmaterial, ogräs rens och löv
  5. Täckodlar man behövs det sällan vattnas, men annars är det vattna vid torka som gäller
  6. På senhösten klipp ner och med kvistar och löv.

Odla jordärtskockor i komposten

Här ger jag bara er en riktigt bra länk. Bengt Flärd - Kretsloppskomposten
Läs den, där finns tänkvärt!


Odla jordärtskockor i hink 

  1. Använd en rejäl hink, 20 liter är en bra storlek. 
  2. Se till att det finns dräneringshål. Borra några stycken 7 cm upp på sidan
  3. Fyll upp med grus upp till dräneringshålen
  4. Lägg på en bit fiberduk eller klipp en bit från en gammal avdankad t-shirt eller liknande
  5. Du har nu gjort en odlingshink med en bra tyngd vilket är lämpligt när man odlar jordärtskockor. De blir upp emot två meter höga och du vill inte att hinken skall blåsa omkull. Hinken har dessutom fått en reservoar i botten!
  6. Fyll med näringsrik jord
  7. Plantera jordärtskockan på cirka 10 cm djup
  8. Täckodla, se ovan pallkrageodling för lämpligt material
  9. Vattna vid torka
  10. På senhösten - Klipp ner och täck rikligt med löv
Tips - Förvaring av jordärtskocka

Det bästa sättet att förvara jordärtskockorna på tycker jag är att behålla dem i jorden! 

Du kan skörda dem så länge det inte är tjäle

Odlar du i hink kan du bara ta in en hink mitt i vintern och ta upp lite jordärtskockor - fiffigt eller hur?




Näringsinnehåll /100g


Energi: 60.5kcal/253.3kJ
Vatten: 78g
Protein: 2g
Fett: 0g
Kolhydrater: 12.9g, varav sockerarter: 3.2g
Fibrer: 4.5g
Vattenlösl. vitaminer: C: 6mg, Folat: 13mcg, Niacin: 1.3mg, B2: 0.06mg, B1: 0.07mg, B6: 0.09mg
Fettlösl. vitaminer: Karoten (A-vit): 12mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.2mg
Mineraler:Fosfor: 78mg, Järn: 3.4mg, Kalcium: 25mg, Kalium: 560mg, Magnesium: 16mg, Natrium: 3mg, Selen: 0.1mcg, Zink: 0.1mg

(Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...