Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Julklappstips till någon med gröna fingrar

This post was originally uploaded by Tyra H. Linde in the blog  KÖKSTRÄDGÅRDEN - The Kitchen Garden - Le Jardin Potager - Der Küchengarten - La Huerta - Oгород #odlingskurser #odladinmat #odla #KurseriOdling #TyraOdla #TyrasTrädgård #potager Engarn #Vaxholm



Julklappstips!
Bästa presenten till någon du tycker om eller kanske till dig själv. 


Välkommen till Mångfaldens köksträdgård - Tyras Trädgård, Engarn. Vaxholm. 
Endast 35 min med buss från huvudstaden. Brygga och parkering finns till de som kommer med båt eller bil.

Under hela året arrangerar jag odlingskurser samt trädgårdsrelaterade kurser så som "Pilarbeten i trädgården" och "Bygga växthus" kurser. Välkommen ut till sköna Engarn på en kurs och njut av vacker natur, något ätbart och inte minst träffa trevliga trädgårdsmänniskor!

Alla mina kurser är med cirka 8 deltagare och det för att man verkligen skall få ut så mycket som möjligt av kursdagen. Jag skräddarsyr ofta också kurser, det kan vara en helt privat för en person eller en grupp upp till 10 personer. Guidad visning av min potager och växthus för grupper om max 15 personer. 

Mer finns att läsa inne på ODLINGSKURSER


Pallkrageodling, en härlig blandning av egenhändigt byggda med speciella mått samt odlingsbänkar från Nelson Garden och Hasselfors Garden


Välkomna/ Tyra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...