Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

onsdag

Pumpa - ett ynka litet frö...

This post was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the kitchen garden blog


Pumpa recept

Halloween är över och pumpan som jag haft som höstdekoration på trappen är nu dags att angripa. Den är enorm! Tänk att ett lite ynka frö kan ge mig en sådan här fantastisk pumpa och så otroligt mycket mat!
Jag tänker göra pumpa puré av det mesta av den här pumpan. Jag väljer då att göra den okryddad, och det bara för att jag skall kunna använda den till en massa olika recept, både söta och kryddade recept.

Pumpan innehåller rysligt lite kalorier men gott om A vitamin, folat, C vitamin och kalium! 100 gram pumpa ger oss hela 17% av dagsbehovet av just kalium.

Recept Pumpapuré
En okryddad pumpapuré med neutral smal


Tvätta och skölj pumpan under rinnande vatten


Skär den i grova bitar och lägg dem i en långpanna gärna med skalsidan neråt på plåten för att undvika att fruktköttet blir brunt. Ingen olja behövs.
Varmluftsugn är bra till detta, jag får in tre plåtar samtidigt, använder matfolie över pumpan på den översta plåten så att inte de blir brända och det fungerar utmärkt. Sätt ugnen och sätt in plåtarna direkt, 175 grader, bakas i en knapp timme eller tills fruktköttet är mjukt.


skär av skalet och kasta det. Lägg allt fruktkött i en kastrull och mosa fruktköttet till puré med hjälp av en stavmixer. Häll  upp pumpapurén i rena varma burkar och konservera enligt anvisningarna till dina burkar. 


Lycka till!

och hur man odlar pumpa här


Nu finns schemat över 2016 års odlingskurser uppe.
Läs mer om odlingskurserna här.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...