Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Vattna mindre med hjälp av täckodling

This post was originally uploaded by Tyra Hallsenius Lindhe in the blog
#mulch #täckodling #vattenbrist #grundvatten

Täck dina bäddar med organiskt material

Med hjälp av täckodling kan du reducera vattningen av din trädgård radikalt. Det är faktiskt en enastående bra odlingsteknik. Jag har gjort en liten video och lagt upp på YouTube och detta i samarbete med Allt om Trädgård. Kika gärna på den och ge den tummen upp om du gillar den. 

Samla regnvatten

I år har jag investerat i flera regntunnor, jag hittade några som var på hela 250 liter! Inte nog med det sedan hittade jag på nätet att man kunde seriekoppla tunnorna, så otroligt fiffigt och bra! Så nu har jag 1000 liter vatten i mina tunnor när det har regnat ordentligt...Jag känner min rik :-)






Lycka till!/ Tyra
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...