Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

November i köksträdgården

This post "November i köksträdgården" was originally uploaded by Tyra Hallsenius Lindhe in the blog 


November


Tyras Garden
November bjuder på en massa väl uppskattade gröna blad, örter och kryddor














En liten update om vad som händer i köksträdgården just nu i november. Inte så 
mycket kanske. Men det viktigaste är att jobba med att förbättra jorden så länge det är frostfritt. Jag gräver ner bokashi, vänder komposten, täcker landen med löv, lägger ett skyddande lager med kvistar och löv på kronärtskockan, ja och så vidare. 

Om pil...

I min trädgård använder jag en ofantlig mängd med pilpinnar och dessa är jättebra om man tar in under hela långa vintern, då håller de mycket längre. Pil är dyrt och ganska svårt att få tag i så det är väl värt besväret. Den pil som sjunger på sista versen och har gjort sitt tar jag och flisar upp och använder som täckmaterial, inget går till spillo.

Mina vilda grannar.

 I november börjar de vilda djuren runt mig, främst harar och rådjur att bli lite hungriga, så då gäller det att man skyddar den kål man inte vill bjuda dem på. Jag missade att täcka några plantor och då var de snabbt framme och mumsade i sig dem. Yummie, dddelicious! sa de nog.

Novemberskörd.

Vad finns att skörda då? Det är främst lite asiatiska gröna blad, mangold, örter och kryddor, jordärtskockor, sallat från växthuset samt nypon och slånbär från naturens skafferi.

Bisysslor?

Jag fortsätter mitt arbete med arbeta för mångfald. Både när det gäller solitära bin och tama bin. Nu är mina tam bin inte ute och flyger längre, de har fått sin vintermat och är behandlade mot de hemska Varroa kvalstren. Det gör man en gång på hösten bara om man inte har stora problem med dem. 
 

Hjälp våra bin. Varför är bin viktiga?

"Att bina producerar honung vet alla, men den största betydelsen för oss är att de pollinerar växter så att det blir frukt och bär åt oss och mängder av fåglar och andra djur. Utan bin skulle det bli väldigt tomt i frukt- och grönsaksdisken där vi handlar resultatet av binas gratistjänster åt oss! Cirka en tredjedel av maten vi äter har pollinerats av bin och humlor." Naturskyddsföreningen


Kurser i köksträdgårdsodling, föreläsningar och visningar.


Info om hur mina föreläsningar, trädgårdsvisningar och kurser kommer vara,  under 2020 kommer jag skriva om i januari. 

Skriv en rad tilltyra@gmail.com om det är något du undrar över angående detta.







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...