Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

söndag

Kålväxter i köksträdgården - Brassica oleracea

Första fröordern lagd!






Basen i min köksträdgård består av kål, jag älskar kålsläktets alla underbara varianter. Det är ju ett enormt stort släkte, bestående av ett trettiotal arter varav ett par vilda arter i Sverige, Åkerkål bland annat. Det finns otroligt mycket roligt att välja på ibland alla fröfirmorna. Det var svårt att välja men jag fastnade för några fina sorter hos Impecta.


Spetskål
Brassica oleracea L. ‘Early Jersey Wakefield’


Kulturarv. Från 1840-talet. En för många ganska okänd kålsort. Bildar koniska huvuden som kan skördas mycket tidigt. Används bl.a. för färskkonsumtion som ett smakrikare alternativ till vitkål. Vikt ca 15 kg. Odlas på friland.


Kålrabbi
Brassica oleracea L. ’Wiener Vit


Kulturarv. Från 1851. Snabbväxande kålväxt med nedre stamdelen uppsvälld till en plattrund knöl. Krispigt, vitt fruktkött. Välsmakande och vitaminrik.


Brysselkål
Brassica oleracea L. ’Rubine’

Kulturarv. Från 1920-talet. Gammal sort med röda, fasta, jämnstora huvuden. Mild, fin smak. Bra kvalité, lämplig till infrysning. Kallas även Karamellkål.


Grönkål
Brassica oleracea L. ’Vates Dwarf Blue Curled Scotch’


Kulturarv. Från 1860-talet. Blågrön, krusbladig sort. Stadiga plantor, ca 30 cm höga. Mycket vinterhärdig och produktiv för nordiskt klimat. Ej med i EU's sortlista.


Savoykål
Brassica oleracea ‘Vertus 2’


Mörkt gröna, krusade huvuden, inre delen gulvit med mild, söt smak. Används till råkost, kåldolmar m.m. Snabbväxande sort för nordiskt klimat.




Beskrivningen och bilder på kålsorterna kommer ifrån Impecta Kollage: Tyra
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...