Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Mjölksyrade grönsaker - recept

This post "Mjölksyrade grönsaker - fermented vegetables" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog 


Mjölksyrade grönsaker - gott, nyttigt och om du gör dem själv...billigt! 






Att mjölksyra sina grönsaker är både enkelt och gott. Jag är en amatör i ämnet men är ”hooked”, för det är så gott och nyttigt. Kroppen ropar "hej och tack" när jag äter mina syrade grönsaker. Det finns gott om dokumentation om de fördelaktiga hälsoeffekterna med mjölksyrade produkter så som att tarmfloran gynnas och kroppen tar upp mineralämnen på ett bättre sätt. Jag gillar smaken och den otroligt långa hållbarhetstiden på det jag syrar. Jag menar, ta exempelvis morötter, de förlorar snabbt sin spänst och blir rätt tråkiga. De syrade morötterna behåller sin spänst och är krispiga när man tuggar dem. Jag har gjort en hel del olika blandningar men favoriterna är de syrade morötterna och surkålen, de är toppengoda! Så här gör jag mina syrade morötter.



Syrade morötter

Det här behöver du:

 En mandolin/matberedare eller kniv beroende på vilken form du vill ha på morötterna.ex. Skivor/slantar, stavar eller strimlor

1 glasburk eller ett keramik krus (2 liters)
1 liter vatten
1 kg morötter
1 msk senapsfrö
1 bit rengjord och skivad pepparrot
30 g. jodfritt salt

Koka upp vatten och salt och låt saltlagen svalna. Under tiden rengör och ansar du och morötterna och delar dem till önskad form. Lägg morötterna tillsammans med senapsfrö och pepparrot i burken/kruset, rör om och tryck till. Häll över den kalla saltlagen. Tryck ner morötterna ordentligt i saltlagen. Saltlagen skall täcka morötterna helt. Fyll en plastpåse med lämplig vattenmängd, knyt igen och använd den som tyngd på morötterna i glasburken. Sätt på locket på burken eller lägg ett fat på keramik kruset.
Nu skall morötterna stå i rumstemperatur i cirka fjortondagar, därefter förvaras de syrade grönsakerna svalt i matkällare eller i kylskåp. Nu behöver du inte ha plastpåsen kvar i burken.



Syrade morötter kan användas till mycket, ät dem som de är eller använd dem i matlagning. Idag hade jag tänkt använda dem när jag bakar. Jag har en surdeg som inte är så aktiv och jag tänkte se om jag kunde blanda den med mina syrade morötter och se om de ”lajkar” varandra och gör mitt bröd fint och gott. Fortsättning följer…




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...