Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

lördag

Pilstaket till köksträdgården

This post "Pilstaket till köksträdgården" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



PILSTAKET FÖR TRÄDGÅRDEN






 Att jobba med pil är både praktiskt och kul. Dessutom är det vackert material tycker jag. I senaste numret av Hus och Hem, TRÄDGÅRD är jag med och visar hur jag gör ett av mina pilstaket, jag har också skrivit om det i boken "Året i köksträdgården" .


Höjden på staketet är viktig här hos mig för att jag har pilstaketet som viltskydd. Hararna kommer förstås in men rådjuren kan jag hålla ute. 150 cm tycker jag nog är en minsta höjd. Pilstaketet på bilden nedan är ungefär så. Det är det enklaste pilstaketet av alla.



Pilstaket med ofrisserade buxbom - de skall vara bollar och koner men det syns då rakt inte här på bilden.



Pilstaket är också bra vindskydd, som gör odlingsklimatet bättre. Samtidigt är de tillräckligt glesa för att man ska kunna se igenom dem.Det huvudsakliga pilstaketet runt min köksträdgård är inte kapat alls, det vill säga jag har behållit pilstörarna/pilpinnarna i sin fulla längd som de levererades med och det är dryga 2 meter.



Uppdaterad 2014

Årets kurs (2014) "PILSTAKET och växtstöd"
 kommer att hållas den söndagen den 4 maj11.00-14.30. 
Anmälan  gör du på odlingskurser@gmail.com
Läs mer om årets kurser här



Gillar du mitt arbete med bild och text här i KÖKSTRÄDGÅRDEN -  så dela då gärna länken!


Skriv en rad , det uppskattas mycket, antingen här eller på min mail, tilltyra@gmail.com  
 Det är alltid lika trevligt att höra av er läsare./  Tyra





    Köksträdgårdsodlare                            Odlingskurser 2014                       Facebook/Köksträdgården


Lägg till din blogg -
Skriv en rad till mig
och presentera din blogg.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...