Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Morus 'Mulle' - Mullbär

This post "Morus 'Mulle' - Mullbär" was originally uploaded by Tyra Hallsénius-Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



Ett nytt bär till trädgården!

Morus 'Mulle' - Mullbär






Morus 'Mulle' Ett spännande och ovanligt frukt och prynadträd som enligt beskrivningen kan bli ett 7-9 m högt träd. Min planta ser mer ut som att det skall bli en buske. Om man skall göra träd av det så får man nog ta och beskära det med en gång så det bara är ett "spröt" som kan utvecklas till träd så småningom. Mullbäret skall ge goda svarta bär på sensommaren och det redan efter några år. Härdigt i zon 1-3 och den vill ha sol och inte planteras för djupt. Mullbäret har ytliga rötter.




Fler artiklar om Mullbär


MullbärsstläktetMest känt är mullbär för att vara de träd som man kan odla silke i.

Mullbär 'Alba' näringsinnehåll - Näringsinnehåll

"Mullbär innehåller mycket Vitamin C, Vitamin K, Järn och Kalcium men även andra viktiga näringsämnen som polyfenoler, flavonoider, protein, steroider, triterpener, astragalin och isoquercitrin. Mullbär är också en källa till resveratrol som är en stark antioxidant. Superfruits mullbär är plockade direkt från träden och torkade i solen för att du skall kunna äta dem när som helst på året. Superfruits Mullbär är dessutom certifierade enligt EUs regelverk förordning 834/2007. Superfruit tycker att man skall äta en handfull vita mullbär om dagen för att det är gott och nyttigt. Mullbären är söta och nötiga till karaktären. Ät dem som de är, lägg i sallader och använd i matlagning och smoothies. Blanda gärna med några av våra andra bär och du får en spännande mix."





Det finns fortfarande platser kvar!  


Gillar du mitt arbete med bild och text här i KÖKSTRÄDGÅRDEN -  så dela då gärna länken!
Du kan även följa den här bloggen (se höger sida marginal)
 med Google Friends Connect

Skriv en rad , det uppskattas mycket, antingen här eller på min mail, tilltyra@gmail.com  
 Det är alltid lika trevligt att höra av er läsare./  Tyra





Dela artiklen på FACEBOOK här nedan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...