Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Kurs - Skapa en njutbar trädgård

This post "Kurs - skapa en njutbar trädgård" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN








Välkommen till några inspirerande kurser i Vaxholm.
Trädgårdskurser i att skapa en njutbar trädgård.




Odla din mat - Gräv upp gräsmattan!







Gör som Michelle Obama - Gräv upp gräsmattan! Amerikas första dam gjorde slag i saken och satte jordfräsen i gräsmattan vid Vita Huset. Hon vill uppmuntra sin egen och andra familjer att börja odla lite ”hemma på täppan”.  Resultatet blev den hittills största köksträdgården Vita Huset har haft genom tiderna.  Jag hörde Lena Israelsson berätta om att grekerna som milt sagt har det lite kärvt nu har börjat odla mer igen. I trädgårdar, på bakgårdar och på balkonger börjar det att grönska och det är för att slippa köpa dyra grönsaker ute i affärerna







Under våren och sommaren 2012 kommer jag att hålla en del kurser som alla har inriktning på att odla i köksträdgård. Du är välkommen till min trädgård på Resarö, Vaxholm och under en halvdag ta del av någon nedanstående kurser. Inga förkunskaper behövs bara en nyfikenhet på eller ett brinnande intresse av att odla. Målet med kurserna är att inspirera till att skapa en njutbar trädgård. En njutbar trädgård för öga och för gom. Den behöver inte vara stor, inte heller arbetskrävande - jag börjar exempelvis med en riktigt liten, okomplicerad men produktiv njutbar mini-köksträdgård.




 Anmälan och betalning se nedan.






1. PALLKRAGEODLING - vi anlägger en miniköksträdgård.


Tips om sortval av vad man kan tänka sig passar att odla i pallkragar. Vad kan man kombinera för grönsaker i odlingen? Du får exempel på växter som passar att växa ihop med varandra på liten yta. I kursen tas även upp lite om jordval, vattning och gödning. 






2. ODLA TOMATER - i kruka och på friland


Tomater är populära och att odla tomater själv är brännhett. Vi äter cirka 130 tomater/person och år. Odlar du tomater själv så blir det med all säkerhet det dubbla. Man behöver inte ha en stor trädgård för att odla tomater, en balkong räcker lång väg. På kursen får du tips och råd om att odla tomater.Vilka sorter går att odla på friland och vilka passar bäst i växthus? Vilka tomater skall tjuvas och hur gör man det? Gödning, jord och vattning tas också upp på kursen. När dagen är slut får med dig en tomatplanta med dig hem.






3. KÖKSTRÄDGÅRDSODLING - nybörjare


Var börjar man? Vad lämpar sig att börja med som nybörjare? Kan jag anlägga en hemma på gräsmattan? Vill du ha en gourmetköksträdgård snabbt? Kanske bara en med örter och kryddor? Eller en till barnen? Många frågor finns det säkert för den som vill börja odla sin mat. På den här halvdagskursen i köksträdgårdsodling försöker vi tillsammans ge svaren på många av dem.






Välkomna till några inspirerande dagar!
Gör slag i saken, anmäl dig nu.


Tipsa dina vänner - dela länken


Är ni en grupp som vill komma på annat datum så skriv en rad till mig så kan vi säkert ordna det. tilltyra@gmail.com  




Kurs nr 2012-1 Pallkrageodling - vi anlägger en miniköksträdgård
Halvdag  480: -/pers.  Söndagen den 27/5, tid ej fastställd

Kurs nr 2012-2 Odla tomater - i kruka och på friland
Halvdag 480: -/pers.  Söndagen den 3/6, tid ej fastställd

Kurs nr 2012-3 Köksträdgårdsodling - nybörjare.
Halvdag. 480: -/pers.  Söndagen den 10/6, tid ej fastställd 



Anmälan:


Anmälan gör du per mail till: tilltyra@gmail.com 


Vänligen ange namn, adress, telefonnummer och din e-post adress vid anmälan. Ange även vilken av kurserna du önskar gå, se kursnr. Anmälan är bindande och antal platser är begränsat så det är först till kvarn som gäller. 



Kontakt: Tyra Hallsénius Lindhe  - tilltyra@gmail.com 








Visa större karta
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...