Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

onsdag

Tomatfröerna är nu på G.


Nu så har jag bestämt vilka tomater som skall ner i jorden 2010 det var ett svårt men angenämt.






Det blev en hel del nyheter och dom tänkte jag presentera lite senare men först
2009 års tomatersorter:

Black Russia, Brandywine, Brandywine Yellow, Cherokee purple, Cour di Bue, Crnkovic Yugoslavian, Czech’s Excellent Yellow, Federle, Ferris Wheel, Gardener’s Delight, Great White,Green Zebra, Ildi, Malakhitovaya Shkatulka, Money Maker, Nyagous, Plum Lemon, Principe Borghese, Promyk, Reisentraube, Sungold, Super Sweet 100, Sweet Olive, Tiny Tim, Tumbling Tom
Jäpp! Vi åt riktigt mycket tomater!

Egentligen är det ingen jag vill ta bort i år möjligtvis Tiny Tim...men det är inget större fel på den. De flesta av tomatsorterna ovan är s.k. kulturarvsorter för det tycker jag är viktigt att vi odlar, vi måste föra arvet vidare. De är ofta mycket gamla fina och väl beprövade sorter. De på slutet av listan ex. Sweet Olive och Supersweet 100 är Solanum lycopersicum F1 fröer.




S.F.S.F.


Smak - Färg - Storlek - Form




När jag väljer tomatsorter vill jag som sagt gärna ha kulturarvsorter (Heirlooms) och jag tänker på att ha olika färg och storlek på tomaterna. Allt ifrån den nästan gräddvita Great White till den mörka Cherokee Purple och Carbon. Sedan väljer jag också tomaterna efter formen också, vanlig rund är lite tråkig men är den god får den givitvis vara med. Promyk från Polen är en sådan där rund lite tråkig polack men ack så fin smak och ger god avkastning även ute, alltså inte i växthuset, så den skall definitivt vara med i år igen. Plum Lemon är superfin i formen och färgen men lite tunn i smaken. Tumbling Tom (gul) var en favorit hos familjen och gav en mycket riklig skörd.





En gul som jag verkligen gillar är Czech's excellent yellow vacker och god.






Det här är en vinnare! Lycopersicon esculentum,. Jämn och slät, 225-350 gr. stor och vacker, jag vet beauty is in the eye of the beholder, färgen varierar och lite svår att beskriva, riktigt mörk lila-tegel-röd färg (jag sa ju att det var svårt) Carbon tillhör en av de mörkaste ’svarta’ tomaterna på marknaden. Jag antar att det är därför det har detta namn Carbon (kol) En av Carbons styrka sitter i smaken, god, komplex smak nu låter jag som en vinkännare :-). En utmärkt tomat i salladen eller varför inte skiva den här köttiga tomaten tunt på en bit bröd, skulle mitt val vara ett rustikt bröd av råg. Carbon är en riktig vinnare 2005 fick den pris för bästa smak på "Heirloom Garden Show" som hålls varje sedan 10 år tillbaka i Kalifonien. Carbon är en öppen-pollinerad sort har jag läst, minst 90 dagar tar den på sig, i år skall jag klocka den i svensk klimat.
...aj vad det kliar i fingrarna.
Frösådden av tomaterna börjar inte förrän mars i år men då...ockuperar jag verandan!


forts. följer
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...