Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

lördag

Lördagsgodis från köksträdgården

This post 'Lördagsgodis från köksträdgården' was originally upload by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN




Idag fick jag trösta mig med lite lördagsgodis från köksträdgården. Jag skulle ha varit på Skördefest på Stockholms Stadsmuséem med jag fick lov och stanna hemma. Jag är vrålförkyld med feber, halsont, lock för öronen och täppt i näsan. Hade verkligen sett fram emot att gå på Skördefesten länge, men ack nej.
Vädret var strålande vackert så jag kunde i alla fall ute och pysslade lite i växthuset.




Fick äntligen tid att samla lite fröer från de välmogna tomaterna som nu börjar att sjunga på sista versen. Jag har kommit på att det är toppenbra att lägga dem för 'jäsning' i små plastpåsar. Där får de nu ligga i några dagar innan jag sköljer dem och lägger dem på tork.


Det blev en stor skörd med staketdruvor i år, det är staketdruvan 'Zilga' som jag har. Det här med staketdruva... 
"Namnet staketdruva är ganska etablerat, men det är en felöversättning. Det kommer från det estniska ordet aed, som betyder både trädgård och inhägnad, staket. Egentligen skulle det heta trädgårdsvin, inte staketvin." Skriver Sylvia Svensson/ Odla.nu


Sorttips! Inte visste jag att det fänns så många sorter ute i handeln nu.

'Spulga' får rödlila druvor med söt smak
'Sukribe' får kryddiga, gröna druvor, bra till gelé
'Zilga' är kraftigtväxande och ger små, blåa, söta druvor i stora klasar
'Ivan' får små, blåa, syrliga druvor
'Beta' får mörkblåa, små druvor med sötsyrlig smak
'Supaga' har ljusgula, söta druvor i lösa klasar
'Veldze' har ljusgröna druvor av god kvalité
'Guna' har söta, röda, aromatiska druvor
'Himrod' får söta, gulgröna, nästan kärnfria druvor
'Glenora' har mörkröda, kärnfria, söta druvor, mognar tidigt
'Nordica' har röda, syrliga druvor, kraftigväxande stock
'Schuyler' har blåa, söta druvor i stora klasar
'Aurore' har gröna druvor med gult skinn, är välsmakande och rikbärande, tidig
'Vanessa' får röda, kärnlösa druvor med söt smak
'Marechal Foch' har små, blåa druvor, tidig
'Remaily Seedless' har kärnfria, ljusgröna frukter, mycket produktiv
'Suffolk Red' får röda, stora, söta, kärnfria dessertdruvor
 
Info från Odla.nu, där finns mer trevlig läsning om staketdruvor.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...