Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

lördag

Äppel ID fråga - Vem är jag?

This post 'Äppel ID fråga - Vem är jag?' was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN






Jag har ett gammalt äppelträd som varje år ger mig en stor skörd av underbara äpplen. Men jag vet inte vad det är för sort och det är lite tråkigt.
Äpplet mognar inte förrän i oktober, har en diameter på 9 cm, är fast och saftigt i köttet. Ett perfekt matäpple som är utmärkt att göra mos och pajer på. Förutom att äpplet är ett fint matäpple är det också gott att äta; fast, syrligt och saftigt. Som om inte allt detta vore nog så har det även fina lagringsegenskaper, äpplet håller sig väl i kylen ända fram till på vårkanten!



Jag köpte precis boken ”100 älskade äppelsorter” av Görel Kristina Näslund och Ingrid af Sandeberg , en trevlig lite bok där 100 äppelsorter blir presenterade, vackert illustrerad och med en historia om var och ett av äpplena. På utsidan av boken finns ett äpple som är riktigt likt mitt äpple och det är ett Aroma, men det stämmer då inte riktigt i alla fall, Aroma blir väl inte så stort och sedan är det alldeles för ungt för att kunna vara mitt äpple.  Så det är med all säkerhet inte Aroma eftersom att trädet är äldre än Aroma som släpptes på marknaden 1973. Så vilket äpple ser ut som Aroma men är större och äldre? Är det någon som vet? Skriv då en rad till tilltyra@gmail.com och berätta. Tacksam för alla förslag.

Lite lustigt är det också att jag fick tidningen Allt om Trädgård i brevlådan igår och vad är inte där på framsidan? Jo, ett äpple som liknar mitt okända!



Nåja, vem vet jag kanske får svar…



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...