Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

No-dig Gardening, täckodling och samodling

This post "No-dig Gardening, täckodling och samodling" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog  KÖKSTRÄDGÅRDEN - The Kitchen Garden -Le Jardin Potager - La Huerta

Odla din jord


Nyckeln till lyckad en odling ligger i jorden! För att man skall få fina, friska och goda grönsaker, frukt och bär måste man börja med jorden. Sedan många år tillbaka använder jag mig "no-dig gardening" principen, täckodling och samodling. Det hjälper mig att på ett enkelt och framför allt på ett hållbart sätt bygga upp min jord. I år håller jag två kursdagar med bara detta som jag verkligen brinner för. 

Vill du komma med så anmäl dig via mejl på odlingskurser@gmail.com

Läs information om dag, plats, tid och pris under rubriken odlingskurser här på bloggen. Där hittar du även alla andra kurser som vi håller på Engarn, Vaxholm

Lite kort om...


Täckodling


När det gäller täckodling är det framför allt Ruth Stout som inspirerat mig. En fantastiskt kvinna som odlade sin mat ända fram till sin död 96 år gammal. Ruth grävde helst aldrig och så täckodlade hon. Ruth skrev flera böcker, bland annat "Gardening without work"

No-dig Gardening


Här är det framförallt Charles Dowding som lärt mig hur man gör. En fantastisk man som har skrivit många böcker och håller kurser nere i Somerset på sin gård Homeacres . Jag mötte honom i helgen på en Masterclass som The Guardian arrangerade. En fantastisk dag som gjorde mig än mer övertygad om att This is the way!

Samodling

Samodling, eller samplanering av grödor är det ingen speciell person som inspirerat mig utan det är mer sådant jag läst mig till och prövat mig fram till vad som passar att växa tillsammans och vilka som inte trivs tillsammans.



Mer om allt detta på kurserna i sköna maj! 
Kursnummer  18-9 och 18-10.

Varmt välkomna till Tyras Potager - Mångfaldens trädgård

    Tyra
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...