Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Försiktigt börjar det spira

This post was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog 

Det börjar att spira


April i köksträdgården, ja, det börjar så sakteliga att spira, jag vill inte kalla det för en spirande grönska precis men något är bestämt på gång. Egentligen är det rätt mycket som händer nu i köksträdgården.

Om vi för en stund bortser från frösådd och plantering och bara går en sväng och kikar vad som händer... 

Gratis små fina mikroblad till matlagningen


Jag tycker det är lika kul varje år och se vad som kommer upp utan att jag egentligen har sått något. Det är rätt mycket som snällt frösår sig alldeles själv utan min hjälpande hand, det gäller bara att känna igen de olika små hjärtbladen när de kommer. En del saker kanske har frösått sig lite väl mycket kanske men då är bara att rensa bort, flytta på eller rent av kanske äta upp dem. 
Persilja, bladamarant, trädgårdsmålla, cikoria, och gurkört är exempel på sådant.
Sedan har vi också de perenna grönsakerna som nu snällt tittar upp; blodskräppa, gode Henriks målla, gräslök, också rabarber förstås. Har du rabarber kan du testa med att sätta en ”rabarberklocka” på plantan så man får extra späda och mjälla rabarber, så kallade glasrabarber, det är supergott! Har man nu inte en klassisk rabarberklocka går det faktiskt lika bra med en stor kruka eller hink.


Den tidiga vitlöken 

Satte du vitlök sent i höstas så brukar den vara ibland de första som kommer upp i trädgårdslanden. Något som också kommer upp i finaknippen är den kvarglömda vitlöken, visst är det så att hur duktig man än varit med att skörda vitlöken så nog har man glömt några både här och där. Men det gör definitivt inget, egentligen är det bara bra, för på så sätt får man tidigt läcker färsk vitlök till matlagningen och ni vet väl att man kan med fördel även äta de gröna bladen på vitlöken.



Glöm inte att anmäla dig till höstens odlingskurser redan nu! Läs mer om odlingskurserna och mina workshops här.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...