Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Täckodling - Ytkompostering

This post  Täckodling - Ytkompostering, Mulching was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKTRÄDGÅRDEN -The Kitchen Garden



Som man bäddar får man ligga...



Jag har just avslutat Den arbetsfria trädgården av Ruth Stout/Ingrid Olausson. Det är andra gången jag läser den här fascinerande lilla boken.



 Den handlar om Ruth Stout, täckodling - ytkompostering.

 "Sluta gräva, rensa och vattna!"

 Spännande eller hur?

Igår samlade jag en massa löv som jag nu skall lägga ut i köksträdgården. Jag skall bädda mjukt så att maskarna har något gott att mumsa på och så att vitlöken och örterna har det varmt och skönt i vinter. Jag tror de säger Thank you very MULCH!




Gratis täckmaterial av bästa sort, löv från fruktträden och kastanjen. Dessa förmultnar snabbt och tillför jorden i köksträdgården massor av härligt organiskt material. En del löv kloggar gärna ihop sig och för att få täckmaterialet lite luftigare kan man blanda löven med hö och/eller halm.




Snart är det färdigbäddat för i år...


Ha det gott/ Tyra

Ps. Skriv gärna en rad och berätta hur du gör.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...