Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Plantering av äppelträd - Malus domestica 'Oranie' och 'Ingrid Marie'

This post "Plantering av äppelträd - Malus domestica 'Oranie' och Ingrid Marie" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN -The Kitchen Garden -Le Jardin Potager


Äppeltider
Höstplantering av äpple


Idag skall jag gå ut i trädgården och plantera två nya fina äppelträd. Ett Ingrid Marie och ett Oranie.

Oranie äpplet är ett typiskt saftigt och gott klassiskt höstäpple med söt och frisk smak. Medelstort och lite plattrunt i formen. Ljust gulgrönt med en svag rosa/röd rodnad. Det här äpplet har jag valt för att ha som matäpple under hösten inte att lagra.
Pollineras av bland annat Cox's Pomona, Katja, Transparent Blanche och Åkerö

Ingrid Marie äpplet är en höst/vinteräpple med betydligt mer goda lagringsmöjligheter. Mognad rätt sent på hösten. Kan vid god lagring hålla sig fint ända fram till våren. Medelstor frukt med en härligt syrlig smak, för mig ett typisk juläpple. Ingrid Marie har sitt ursprung från Danmark har jag läst någonstans. Pollineras av bl.a. Alice, Aroma, Cox's Pomona, Filippa, James Grieve, Katja och Lobo.

Planteringsråd hur man planterar äppelträd Steg-för-steg anvisning hur man bäst gör det.







Harvest Moon - Septembermåne . 20 September 2013

Om man odlar med hjälp av månen så säger The Gardener's Calender avsnitt om "plantering efter månen" idag så här:

Synodic: 

Now is a good time to sow root vegetables, berries, bulbs, onions, biennials, and perennials.

Biodynamic: 
Moon in Pisces: This is a Water sign. It is a good time to sow Leaf plants like 
CabbagesLettuce, but it would not be a good time to sow Fruiting plants like Broad BeansPeas, Fruits Harvested now should be eaten straight away.

Sidereal:
Moon in Pisces: This water sign promotes root growth.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...