Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

onsdag

Timjan - Thymus



Älskade timjan
En underbart fin krydda i köket tycker jag, vacker i trädgården är den också och mycket användbar medicinalväxt*. Vad kan man mer önska sig? Timjan sår jag riktigt tidigt inomhus på våren, den växer ganska långsamt tycker jag, många plantor klarar sig ute under vintern men jag sår i alla fall nya plantor varje år för jag vill inte bli utan om de nu skulle ha dött. Timjan trivs bäst på soliga väldränerade lägen och tål torka mycket bra tycker jag.








Dessa sorterna hittar man hos Impecta:



Stortimjan -Ljust purpurröda blommor i mängder. Vintergrön med ett fint marktäckande växtsätt. Mildare smak än vanlig timjan. Ger fin smaksättning i grytor och till grillade rotfrukter



Kryddtimjan - Halvbuske med purpurrosa blommor och aromatiskt bladverk. Bladen används färska eller torkade i ärtsoppa, till grillat kött, kyckling m.m.



Backtimjan - Marktäckande, något revande ört med uppstående, ljusvioletta blomsamlingar. Torkade örtskott används i olika droger mot katarrer, kikhosta, magbesvär, mm. Bra även på stenig och karg mark. Betesmarker och berghällar.



Citrontimjan - Underbart aromatisk doft av citron och apelsin. Vackra plantor med skära/vita blommor och grågrönt bladverk. Förträfflig doftväxt samt som smaksättare i matlagning, te m.m.


Info om fröerna från Impecta.


~~~




Apelsintimjan -Tydligt sötare än vanlig timjan med en ljuvlig arom av citrus. Plantan påminner om den franska och måste övervintras inomhus.

Fransk timjan - Thymus vulgaris. Är en variant av ’vanlig timjan’ med en mycket aromatisk smak. Plantan är inte lika robust, har något mindre grågröna blad och klarar inte att övervintra, utan får betraktas som en ettårig, delikat sommartimjan.

Bredbladig timjan - Kallas även stortimjan. Thymus pulegoides. Har sitt ursprung i centrala och östra Europa bort mot Kaukasus. Den bildar en flerårig, kraftig buske med lite större, rundade blad. Höjd 20-30 cm. Smaken är mycket aromatisk. Den blommar vackert med små blommor i rosa-lila. Bredbladig timjan vill liksom annan timjan växa i lätt, väldränerad jord och kan behöva hjälp med täckning mot frosten på friland för att säkra övervintringen. I synnerhet första vintern.

sedan har Runåberg även Ekofrö


Info om fröerna från Runåbergs fröer.


Jag skulle vilja ha tag i fröer av Kummin timjan - Thymus herba barona växer vild vid medelhavet, bl.a.Mallorca och Sardinien. Är det någon som har fröer?



* Thymus vulgaris L. används inom fytomedicinen Thymi herba -timjanört, verksam beståndsdel bl.a. tymol. Källa Dr. H B Junebys Fytomedicin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...