Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

En skiss över Köksträdgården

This post "En skiss över Köksträdgården" var originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Odlingsplan



Varje år gör jag en skiss över hur jag har tänkt att plantera under kommande odlingsäsong. Så här såg den ut i år. (2009)




Man får en överblick över hur man har tänkt sig det hela, var och vad jag skall plantera:

Rabarber, perenna kryddor och örter har ju alltid sin givna plats, likaså hallon, björnbär, krusbär, vinbär och Taybär*. Sedan har vi allt annat som jag odlar kål, lök, potatis, grönsaker, ettåriga blommor, örter och kryddor som skall planteras på nytt ställe varje år.



Det är bra med en plan...

Mina skisser som jag gör får mig att tänka lite på växtföljden. Jag håller inte stenhårt på den men jag vill i alla fall ha "tänket" lite hum om vad jag planterar och vart, jag menar jag måste i alla fall ha ordning på hela den enorma kålfamiljen! Den får INTE växa på samma plats år efter år.

Alla grönsaker och blommor tar ju upp olika stor plats, kräver olika mycket gödning, vatten och sol. Sedan är det ju så att vissa trivs bra ihop med varandra och andra inte. Har man en plan, en odlingsplan så blir det lite lättare att få in allt på rätt plats. Det gäller även en sådan här liten köksträdgård som jag har, det kanske till och med är ännu mera viktigt då.

Samplantering

Jag använder mig av en odlingsteknik som brukar kallas "Samplantering" och på mina skisser brukar jag också skriva in vilka växter jag tänker samplantera just det aktuella odlingsåret. Exempel på växter jag brukar samplantera frekvent är exempelvis morot, lök och kyndel, och då skriver jag in vart jag tänker ha dem osv. 


Gör man en skiss kan man skriva ut den och ha med ut i trädgårdslandet och fortsatta med skissandet där. Roligt är också att spara odlingsskisser år efter år och på så sätt få en dokumentation över vad man har odlat genom åren.








Att skriva upp allt i en bok är också trevligt och jättekul att ha, men jag har alltid varit urusel på dagböcker och agendor så en skiss och bloggen får var det sätt jag har min dokumentation.



*Taybär (Tayberry). Rångedala
Vävnadsförökat bär, en korsning mellan hallon och björnbär. Riklig skörd av långsmala bär, dubbelt så stora som björnbär. Mognar samtidigt som hallon (juli) men har en något längre skördeperiod. Ätes färska eller frysta,men är minst lika goda till sylt. B Höjd: 3-4 m. Läge: sol. Mognar i månad: juli. Zon I-III.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...