Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Välkommen Mars!

This post 'Välkommen Mars' was originally upload by Tyra Hallsénius-Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



Då var det dags att vända blad på almanackan åter igen… det gör inget.





 Så här års vill jag faktiskt att det skall gå lite fort. Jag är en inbiten trädgårdsmänniska, en odlare som vill ha frisk luft, sol, vind och vatten, leriga skor och skitiga händer. Snart så är det i alla fall dags, mars månad brukar bjuda på just allt det där. Idag tisdagen den 1 mars ligger dock snön fortfarande tjock ute i min potager. Nu gäller det att tänka positivt.

Jag tar en klunk av mitt frukostkaffe och tänker – Carpe Diem. Just nu Tyra, nu, skall du i alla fall njuta av att ha din trädgård är fri från sniglar, fästingar och andra otäckingar som ibland kan vara så jobbiga och irriterande. Du har nemas problemas!


 Den här bilden håller jag liten...den är så läskig!


Dagens bloggtips: Esters trädgård - Ett trevligt inlägg om det här med frö.

Återfall i fröträsket. - I lördags kunde jag inte hålla fingrarna i styr längre, utan gav efter för vårlängtan och stoppade en del av mina fröer i jorden. Jag, som hade lovat mig själv dyrt och heligt att det INTE skulle bli så många frösådder i år, fann mig plötsligt stående med jord upp över armbågarna, ett fåraktigt leende på läpparna och alldeles för många sålådor i fönsterkarmarna.




Bild: Esters fåglar!




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...