Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Sallat för Köksträdgården - sorttips sallat - tjuvstart

This post 'Sallat till Köksträdgården - sorttips sallat' was originally uploaded by Tyra Hallsenius-Lindhe in the blogg KÖKSTRÄDGÅRDEN 



Sallatsorter för Köksträdgården
Du kan tjuvstarta redan nu!


Jag tjuvstartar redan nu på verandan med att så sallat. För det är något jag verkligen längtar efter; att få gå ut med mitt durkslag och fylla det med späda blad till dagens middag. Förra året började jag så här tidigt och jag har aldrig haft så mycket fin sallat så då. Jag odlade både på friland, i tråg och i diverse krukor. Idag finns så många härliga frösorter att välja bland ute på marknaden, det har fullständigt exploderat och visst är det härligt med alla olika sorter, ombyte förnöjer. Många frö leverantörer har s.k. sallatsmixer som är toppenfina tycker jag. Som ni alla vet köper gärna av de gamla kulturarvssorterna och i år hittade jag från SSE Seed Savers Exchange. Heirloom Lettuce Collection med Amish Deer Tongue, Bronze Arrowhead, Crisp Mint, Forellenschuss, Red Velvet, Susan's Red Bibb.

 Sedan har  Runåbergsfröer en härlig mix Fedco Lettuce Mix - En fin blandning av sallater. Black Seeded Simpson, Salad Bowl, Red Salad Bowl, Cracoviensis, Strela Green, Antares, Really Red Deer Tongue, Devil’s Ear, Royal Oakleaf, Hyper Red Rumpled, Rossimo, Flashy Butter Oak, Italienisher, Speckled Amish, Nancy, Jericho, Anuenue. Imponerande eller hur?

Hos Lindblomsfrö hittar du också fantastiskt utbud på sallats fröer, här kan du ladda ner deras katalog i PDF. Lindbloms Frö

Hos Impecta hittar du alla de vanliga sorterna av huvudsallat, plocksallat, bataviasallat, bindsallat, rucola och isbergsallat som för övrigt inte är någon favorit hos mig. Under 'sallatsväxter speciella' hos Impecta kan du hitta lite intressanta saker. 

Franchi har många fina sorter också och  med generösa portioner! gourmetgarage.dk sallatsmix Quattro Stagioni 6000 fröer för 30:- det är rätt bra. De har en för vår och sommar Primavera-Estate som är lämplig just nu, det finns även blandningar för höst etc. Perfekt...

Här kommer en lite bildkavalkad med tema SALLAT












Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...