Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Årets fröer till köksträdgården

This post 'Årets fröer till köksträdgården' was originally uploaded by Tyra Hallsénius-Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


God fortsättning mina vänner!

Nu har jag äntligen börjat att lägga order på fröer inför odlingsåret 2011. Det är alltid lika roligt att planera och drömma om med vad man vill arbeta med i köksträdgården. Det blev rätt många nya sorters chilies, böner och lök. Det känns som en rätt trevlig bas till en massa goda grytor, eller hur? Tomater i långa banor blir det som vanligt, det är verkligen den bästa basen. Sist men kanske det allra viktigaste 'greens' i långa banor, asiatiska bladgrönsaker, italienska, franska etc. etc. Mer om de olika varianterna i ett senare inlägg.

Läs mer om mina tomater här: Tomater i min potager




Jag gjorde en liten genomgång av min fröbank igår innan (wow, kors i taket) jag lade in mina beställningar. Där noterade jag att jag faktiskt hade varit riktigt duktig att skörda en massa eget frö förra året och det är ju alltid kul. Det flesta, praktiskt taget alla fröer jag köper är kulturarvsorter, gärna om de är ekologiska också, då blir jag riktigt nöjd. GMO (genetically modified organism)  är a big NO-NO i min potager.

Kulturarvssorter/bevarnadesorter till min potager köper jag här :


Rare Seeds, SSE, Runåbergs fröer, Plant of Distinction, Lindbloms frö och Impecta



Jag måste visa min nya kalender från SSE Seed Savers Exchange som jag är medlem i. I år är det fantastiska grönsaksbilder av fotografen David Cavagnaro



Först ut är Januari med POTATIS.

Är du intresserad av potatis så finns det en riktigt bra sida här: Potato - Hidden treasure

Tips från Granngården. Potatis -En älskad knöl


- Egenodlad potatis smakar bäst. Och med bra jord och friskt utsäde är potatisen faktiskt ganska lättodlad. Börja med att skaffa ett riktigt bra utsäde. Köp ny sättpotatis varje år – det fungerar inte med matpotatis från snabbköpet. Det finns många sorters utsäde att välja mellan. De tidiga sorterna ger den efterlängtade färskpotatisen som vi skördar och äter i juni–juli. Medeltidig sort skördas under sensommar och höst. Och så har vi den sena vinterpotatisen, som tas upp under hösten för att lagras och äts under hela vintern – ändra fram till nästa vår. Välj och vraka bland sorterna och gör ditt val efter det användningsområde du har tänkt dig.  läs mer Potatis - en älskad knöl 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...