Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Kornvallmo - ogräs i köksträdgården?

This post Kornvallmo - ogräs i köksträdgården? was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN




Jag har fått kärt besök av ett litet "ogräs", en skir liten vallmo har dykt upp i min potager. Vadå ogräs?Papaver och Stellaria media är verkligen så vackra, jag har verkligen inget emot att jag har dem bland mina grönsaker i min potager. Stellaria media eller nate/våtarv (bild Stellaria  media) blir förstås lite tråkig  och envis när den växer där det är torrt men annars är den både vacker och framför allt god!


Tyras Potager


Om vi zoomar ut lite så ser vi hur fint den lyser upp min annars rätt gröna rabatt  med squash, pumpa och krönärtskocka


Tyras Potager

Tyras Potager


Jag har fem ogräs som jag absolut inte vill ha inne i min lilla potager och det är nedanstående fem. Får du in dnågon av dessa är mitt råd att snarast ta i tu med dem. Mer om dessa och om ogräs i allmänhet  och sådana man kan äta i synnerhet skriver jag om i min bok Året i Köksträdgården (utgiven på Bonniers förlag)

  1. Revsmörblomma Ranunculus repens
  2. Knölklocka Campanula rapunculoides
  3. Revfingerört Potentilla reptans
  4. Kvickrot Triticum repens
  5. Kirskål, skvallerkål Aegopodium podagraria



Hälsningar från ett soligt Vaxholm/ Tyra





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...