Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Rokotopeppar Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano'

This post 'Rokotopeppar Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano' was originally uploaded by Tyra Hallsénius-Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Rokotopeppar Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano'

En juvel från Sydamerika, den bör odlas i växthus eller på annan varm plats. Fröerna är svart och blommorna har en vacker lila färg. Fröerna kan med fördel ruggas innan plantering. Sås i februari-mars. 'Rocoto Manzano' är perenn och kan övervintras på en sval och ljus plats. Jag själv har inga bra erfarenheter av att övervintra chilipeppar, jag får alltid så nedrans mycket lus och vita flygare på den. Nej så jag har slutat med det eftersom att de då lätt smittar alla mina nya småplantor.

 Höjd: kan bli manshög

 Styrka: het 50.000-250.000 SHU kan variera ganska mycket.

 Den är fin att använda i matlagningen, smaka på en bit och känn hur stark den är innan du slänger Manzano i grytan. Bättre är enligt min mening att göra en Rocoto Manzanosås så att man lättare kan reglera styrkan på grytor och dylikt. Men gör man asiatisk matlagning så vill man kanske att chilifrukten skall synas och då är det läckrare att ha den hel och helst färsk.











Här kommer ett enkelt recept på min egen 'Tabasco' eller rättare sagt min 'Rocoto Manzano' sås. Man kan använda olika sorters chili en sort exempelvis bara cayenne eller varför inte flera sorter i samma sås. Laborera med olika styrka på chilifrukterna också. Bas receptet är så här:


Ingredienser:

6 chilies av 'Rocoto Manzano' eller cayenne ...allt efter tycke och smak.

1 vitlöksklyfta

½ dl socker

1 tsk salt

1 tsk pepparrot (kan uteslutas)

½ dl varm ättika

1½ dl vatten


Kör allt i mixern till den är rättså slät, koka upp, skumma, koka 5 min häll upp på mindre flaskor och förslut. Superenkelt eller hur? Vatten mängden kan du öka eller minska mer på allt efter hur koncentrerad du vill ha din 'Rokoto Manzano' sås.



Fredag idag...hm kanske man skulle ta sig en Bloody Mary? Så passande. Trevlig helg önskar jag er alla.
Blommig fredag - veckans tema en smula grönt...tja 2 små blad av en blivande ståtlig Rocotopeppar planta får vara mitt bidrag. Fler deltagare hittar du som vanligt hos Katarina.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...