Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

söndag

Inspirationsdag - Bygga växthus

This post "Inspirationsdag - Bygga växthus" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



Fikapaus i växthuset
Inspirationsdag - Kurs i växthusbygge


Vilken härlig dag, solen sken och fåglarna kvittrade. Engarn visade sig på sin allra finaste sida,  den nakna vackra åkern låg redo för vårsådd och vattnet glittrade som silver. Klockan tio mötte jag mina kursdeltagare fem goa glada kvinnor, jag kände direkt att idag kommer vi få trevligt. En mamma och dotter, där dottern Klara skulle stå för byggandet av ett nytt växthus. Sedan var det Hellen, hon skulle också snart sätta fart och bygga ett växthus för hon hade lyckan att redan fått tag i fönster från en gammal skola. Eva letade och samlade fönster och Lisen hade nog tänkt sig att först bygga ett i plast, ett provisorium för att testa sig fram. Det var så spännande att höra allas drömmar och visioner och jag måste säga att jag avundas lite deras underbara process de har framför sig. Vi hade hela sex timmar till förfogade så det var gott om tid att gå igenom hela min byggprocess, smarta lösningar och detaljer på växthuset. Vi han med en lunch nere i det gamla lusthuset och två fika pauser också! När vi skildes åt på eftermiddagen kändes det som vi alla var rätt nöjda med vår inspirationsdag i växthusets tecken. Jag hade en önskan och nu hoppas jag att den blir förverkligad, det var att jag en dag skall få komma och fika i deras växthus när de har vuxit fram - Tack tjejer för en fin dag!




Kurs i samarbete med Studiefrämjandet April 2013







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...