Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

lördag

Basilika - Ocimum basilicum 'Saga'

This post "Basilika - Ocimum basilicum 'Saga'" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN

Basilika - Aprilskörd från fönsterbrädan.


Nu kan man verkligen frossa i basilika, späda fina toppskott finns att skörda i överflöd. Den här sorten heter 'Saga' och har fantastiska varigierade blad i lila och grönt. I min köksträdgård odlar jag en fasligt massa basilika och väldigt många sorter. Jag använder den nästan dagligen i köket men det är också så att jag odlar den för att den doftar så gott och har så vackra blommor. Speciellt  vackra blommor har lilabladiga sorterna.

Basilikan är lättodlad och kan med fördel odlas inomhus året runt. Så basilikafröerna ytligt och håll sådden fuktig. Toppa plantan ofta så får du en buskigare planta. Vill du ha blommor och frö så skall du inte toppa den. låt den i stället då få växa fritt. Basilikan tål ingen frost!



Vad gör man då men all underbar basilika, tja här är ett förslag. Kanske den enklaste av alla pastarätter. Spaghetti med basilika, parmesan, svartpeppar, smör/olivolja och som kronan på verket en rå äggula.
Det behövs väl ingen recept egentligen till denna rätten men OK så här gör man:


Pasta semplice
con basilico 'Saga' e un tuorlo d'uovo

Ingredienser per person:

100 gram spaghetti 
1 äggula
2 msk riven parmesan
några basilikablad
 1 tsk smör
1 tsk olivolja
salt och peppar

Koka upp vatten till pastan och salta ordentlig. Pastavattnet skall vara lika salt som i medelhavet. Lägg i spaghettin och koka den tills det att den är "al dente". Häll av nästan allt vatten, tillsätt smör och låt det smälta. Lägg några rivna basilika blad i botten på en varm djup tallrik, lägg upp spaghettin och strö på den rivna parmesanen. Lägg upp den råa äggulan, helst skall den vara hel vid serveringen och inte som på bilden här, det är snyggt om den är hel men den smakar ju likadant förstås. Garnera med basilikan och mal över relativt grov svartpeppar. Ringla över lite god olivolja - Så...gott, enkelt och billigt.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...