Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

söndag

Pallkrageodlingskurs och kurs i Jord och Kompostering

This post "Pallkrageodlingskurs och kurs i Jord och Kompostering" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



Nästa kurs...Det är faktiskt två på samma dag. Boka in den 27/4 och gör det till en heldag i köksträdgårdens tecken.




28/4 En inspiration dags - Välkommen ut och möt våren i min trädgård i Vaxholm. "Jord och kompostering"  står det på dagens agenda på förmiddagen, samma dag på eftermiddagen är det dags för "Pallkrageoding och Container Gardening"



Förmiddagens kurs är "Jord och komposteringen", vi pratar om olika varianter på kompostering och bygger tillsammans en enkel komposteringsstation för trädgårdsavfall. Jag visar på min Bokashikompostering och ser hur man enkelt kan bygga en maskkompost. Sedan pratar vi om den goda jorden, vad kan vi göra för att få en hälsosam och god jord att jobba med.

På kursen "Pallkrageodling och Container Gardening" går vi igenom lite olika varianter på temat pallkrageodling och jag tipsar om läge, placering, jordval, sorttips, samplanteringsförslag, gödning o.s.v. en riktigt inspirerande och informativ kurs för dig som vill sätta igång med att odla din mat.


13-6 Jord och kompostering
Dag och tid: Söndagen den 28/4 11,00-14,30
Plats: Engarns byväg 2, Resarö Vaxholm
Pris 480:- inkl. fika/förtäring


13-7 Pallkrageodling och Container Gardening
Dag och tid: Söndagen den 28/4 15,00-18,30
Plats: Engarns byväg 2, Resarö Vaxholm
Pris 480:- inkl. fika/förtäring






Anmäl dig redan idag! Välkommen/ Tyra
Anmälan gör du per e-post och den är bindande.

 tilltyra@gmail.com


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...