Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Ätliga blommor och "Gröna blad"

This post "Ätliga blommor och gröna blad" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



(2013) Nu är datumet satt till "Ärliga blommor och gröna blad", en inspirerande afton med mycket "flower power". Det blir onsdagen den 28 augusti, då skall vi prata om ätliga blommor "gröna" blad - smaka, dofta och så! Visst är det augusti men än är inte odlingssäsongen slut...långt ifrån, vi anlägger en sallatsbar på hög höjd. Låter detta intressant så läser du vidare om var, när och hur du anmäler dig till den här kvällen här nedan.




Ätliga blommor och "Gröna blad"  
Onsdagen den 28 augusti
Kurs nr 13-5



Bli inspirerad till att odla vacker och nyttig mat.
En kväll med "FLOWER POWER" Blommor är som ögongodis från köksträdgården, men vad kan man äta och vad skall man inte äta för blommor. Lättodlade ”gröna” blad med alla de former och strukturer.
Odlingsåret är långt ifrån slut! Sorttips och odlingsråd. Vi anlägger en ”salladsbar” på hög höjd. Låter det spännande? Anmäl dig då till kvällens kurs.


Anmälan: via e-post tilltyra@gmail.com Plats: Engarns byväg 2,  Vaxholm Tid: 18.30 Pris: 295:- Fröpåse till egen "salladsbar" ingår. Förtäring finns på plats till självkostnadspris Anmälan är bindande





mer om...




Kurser i köksträdgårdsodling
 Engarn, Vaxholm

Välkommen på köksträdgårdskurs till Tyras Trädgård som ligger på charmiga Engarn, Resarö Vaxholm. Jag som håller kurserna heter Tyra Hallsénius-Lindhe och jag kallar mig själv för inspiratör och kreatör. Mitt mål och ambition är att vara idégivare och sprida kunskap om förmånen att få odla sin mat och vilken glädje och tillfredställelse det kan föra med sig. 

Att ha sin egen täppa och odla grönsaker och blommor på ett hållbart, lättskött och givande sätt. Jag vill att min trädgård skall vara givande både för själen, magen och plånboken. Om trädgården sedan är en balkong, kolonilott eller stor köksträdgård spelar ingen roll principen är den samma. Odla på naturens villkor, bjud in ”nya vänner” från flora och fauna i din köksträdgård, resultatet blir en intressant och frisk trädgård, fri från kemikalier och gifter. Låter detta intressant? Anmäl dig då till en av mina kurser eller boka in en föreläsning och låt mig berätta mer.

På alla kurser* går vi igenom hela året i köksträdgården och kombinerar sedan med speciella teman. Lättare förtäring och fika ingår på samtliga kurser i Vaxholm.

 Nybörjare eller veteran, ung som gammal alla är hjärtligt välkomna att delta i kurserna.

Nytt för 2013 är att man kan boka för en hel grupp. Företag, organisationer, skolor eller föreningar, vänligen kontakta mig per e-post, tilltyra@gmail.com för mer information. Detta gäller även för visning av köksträdgården.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...