Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Tyras rosa örtsalt

This post "Tyras Rosa örtsalt" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Tyras rosa örtsalt


Jag lovade att lägga ut ett recept på mitt ”rosa” örtblomssalt från köksträdgården. Ingredienser från trädgården: kronblad från pelargon (ceriseröd), gräslök, ros (Rosa Rugosa ’Hansa’), mörklila penséer och sedan en kvist med mörkast röda basilikan du har. Från kryddhyllan:  röd torkad chili (cayenne), sumak och salt. Sumak är en krydda som finns i välsorterade mataffärer. Jag använder sumak för att den har en fantastisk vacker röd färg och har en citronliknande syrlig spännande smak. Den använd ofta i det persiska köket och är bland annat en av ingredienser i den kända kryddblandningen ”Zaatar” från mellanöstern. 


Tyras Rosa Örtsalt med doft och smak från köksträdgården
Ett doftande och härligt smakrikt rosa salt från köksträdgården.
Basilikan på bilden är en Ocimum basilicum ’Kairo Rubin’den är mörkt "rödbladig", nästan rent purpurröd i färgen. Mer om mina basilikor hittar du här. Basilika -The King of Herbs / Odla basilika 

RECEPT - Rosa örtblomssalt

Ingredienser:
400 gram salt
2 handfulla nävar med torkade blommor och örter
1 tsk torkad chili
1 tsk sumak


Gör så här:

Plocka blommorna efter det att daggen torkat upp och lägg dem på ett galler i ugnen och torka dem i 75 grader. Gärna i varmluftsugn, har du en bärtork fungerar ju den alldeles utmärkt även till det här. Mixa alla ingredienserna till önskad struktur i en matberedare (kniven monterad) Låt saltet efter torka ett dygn innan du försluter dem i burkar. Jag brukar ta en sil och sikta saltet så jag får ett ”finare” salt och ett grovt.



Tyra's Pink Garden Herbal Salt with a taste and fragrance from the kitchen garden
Ett grovt och ett finare salt, det finare har betydligt med "blommig" smak



Jag önskar dig en trevlig helg och lycka till i köket såväl som i köksträdgården. I sommar kommer jag ha en kväll som jag berättar om mina "Ätliga blommor och Gröna blad" i trädgården. Är du intresserad att komma ut till Resarö, Vaxholm och delta så skriv en rad tilltyra@gmail.com. Du kan läsa mer under ODLINGSKURSER också. / TYRA








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...