Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Krämig gul soppa från köksträdgården - LCHF recept

This post "Krämig gul soppa från köksträdgården - LCHF recept" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog 
#LCHF #recept #soppa #köksträdgården #growyourown #frånfrötilltallrik




HERTIGINNANS SOPPA
The Duchess’s Mellow Yellow Garden Soup
Une soupe douce et jaune, avec un goût de le potager

LCHF 6 PORTIONER




RECEPT - HERTIGINNANS SOPPA 
En krämig gul soppa från köksträdgården


Ingredienser:

1 halv purjolök, den vita delen
1 halvt blomkålshuvud
1 halvt kilo vitkål
1 liten morot
3 mogna röda tomater
3 blad av libbsticka - selleriört
1 tsk örtsalt 
1.5 liter vatten
50 gram smör
nymald peppar

Gör så här:

Ansa och skölj grönsakerna och dela dem i bitar. Lägg allt i en rymlig kastrull och tillsätt salt och en liter av vattnet. Låt koka till alla grönsaker är riktigt mjuka. Kör soppan slät med stavmixer eller i en blender. Tillsätt smöret och finjustera soppans konsistens med resten av vattnet. S&P

Den här duchesse släta soppan kan utgöra en utmärkt bas till många andra soppor. Tillsätt ex. kantareller, bacon, vattenkrasse eller garden cress som har en lite mer pepprig smak.


Bon appetite!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...