Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Kvittenmarmelad - Recept

This post "Kvittenmarmelad - Recept" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog 
 The Kitchen Garden - Le Jardin Potager - Der Küchengarten - La Huerta - Oгород 
 Allt om Trädgård Nr 1. Tyras Potager - Recept kvittenmarmelad


Tyras Kvittenmarmelad



Kvittenmarmelad av äkta kvitten - RECEPT










Lite ovanlig och ovanligt god liten marmelad som passar utmärkt till små goda ostar.


Äkta kvitten ’Cydonia oblonga är ett relativt litet träd som jag har i min potager. Jag har väl haft det i cirka tio år och de senaste fem åren har det gett mig riktigt med kvittenfrukter. Frukterna är ungefär 7-8 cm stora och har ett mycket fast fruktkött. Kvitten är inget jag äter rakt av för de är rysligt hårda och tvära i smaken. Doften är helt underbar och det är en fröjd att ta in och lägga några i en skål bara för den fantastiska doftens skull.

Så här gör jag min kvittenmarmelad


  • ·        Det behövs 10 kvittenfrukter, cirka 3 dl vätska (vatten eller någon sort juice) och cirka 800 gr råsocker (alternativt 500 gr syltsocker med pektin)



Skrubba frukterna hårt så att de blir helt rena och allt ludd som brukar finnas på dem kommer bort. De behöver inte skalas! Skär bort skavanker, skräp och skaft. Kärna ur kvittenfrukten men spar alla kärnor, dessa kokas med marmeladen i en liten tygpåse och tas ur strax innan sockret tillsätts.

Skär frukterna i småbitar och lägg dem i en kastrull tillsammans tygpåsen med kärnorna och ett par, tre deciliter juice eller vatten, jag brukar ta äppeljuice om jag har det hemma. Låt koka på svag värme tills frukterna är helt mjuka. Ta sedan upp kärnorna och tillsätt råsockret. Småkoka ytterligare en stund tills att marmeladen känns bra i konsistensen.

Häll upp marmeladen på rena varma burkar medans den är het. Förslut väl och förvara marmeladen svalt.



Lycka till!/ Tyra




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...