Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Odla svarta bönor i köksträdgården

This post "Odla svarta bönor i köksträdgården" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN.






Svarta bönor - Black turtle beans





Kallas ofta för Black turtle beans och passar mycket bra till lite starkare rätter. Svarta bönor används mycket i det Latinamerikanska köket men även i Creol och Cajun inspirerade maträtter. 'Cherokee Trail of Tears' är en sort som Amerikas ursprungsbefolkning använder. Andra svarta bönsorter är ’Black Magic’, ’Blackhawk’, ’Domino’, ’Nighthawk’, ’Zorro’ och ’Black Valentine’. Både ’Cherokee Trail of Tears’ och ’Black Valentine’ finns att få tag i frö hos Seed Savers Exchange, SSE.


Trail of Tears

Ett mörkt kapitel i Amerikas historia. Från wikipedia "Tårarnas väg kallas den vandring de tvångsförflyttade nordamerikanska indianstammarna gjorde från sin mark öster om Mississippifloden till indianterritoriet, det område som senare blev Oklahoma, under Andrew Jacksons presidentskap på 1830-talet."


Trail of Tears picture from wikipedia





Cherokee Trail of Tears

Även kallad 'Black Cherokee', en gammal sort som fått sitt namn från Cherokee indianerna. De tillsammans med andra indianstammar bar dessa bönor på sin väg över Smoky Montains på the ”Trail of Tears”. Cherokee indianerna tvångförflyttades under vintern 1838-1839, det var en ofantlig mängd indianer som tvångförflyttades från deras land till indianreservat som idag ligger nuvarande Oklahoma.  Efter lämnade sig tusentals gravar som spår.

Bönorna lever vidare bland annat genom att nu avlidna Dr. John Wyche gav fröer som han fått från sina förfäder till Seed Savers Exchange 1977, han var en av SSE första medlemmar.







Odla bönor - två sorttips

Phaseolus vulgaris ’Black Valentine’
En köldtålig, buskböna med söta rosa blommor, den är snabb (55 dagar) Långa bönskidor med svarta blanka bönor.

Phaseolus vulgaris ’Cherokee Trail of Tears’
En hög böna med rosa färgade blommor (85 dagar)


Båda används som brytböna eller torkas.
Så dessa bönor när jorden blivit riktigt varm 12-15 grader helst.
Är jorden för kall så ruttnar de.
Plantavstånd cirka en decimeter.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...