Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Bäddat för Squash

This post "Bäddat för squash" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



Som man bäddar får man ligga lyder ordspråket. Idag har jag verkligen bäddat fint för mina squash och pumpor. I mitt nyanlagda köksträdgårdsland som jag började "bädda" i ... oktober/november någonting har jag nu lagt the final touch idag. Alla plantor är på plats och jag har bäddat om dem med fin halm. En del har till och med fått odlingsklockor på sig för att få det riktigt gosigt. Nu gäller det bara att sniglarna låter dem vara ifred så att de kan växa sig starka. 



Squash  'Gold Rush' & 'Elite'


Squash - Zucchini 

Squashen ’Elite’ och ’Gold Rush’ kommer från Klostras Handelsträdgård, alltså färdiga plantor som jag beställt över nätet. Övriga är från frö Zucchini ’Tondo di Toscana’, ’Mammuth’. ’Kroshka’, vintersquashen ’Uchiki Kuri’,’ Blue Hubbard’. Fröer från Bröderna Nelson, Runåbergs fröer och Franchi




 Asiegurkan har fått fart, knöfullt med fina gula blommor, nu väntar jag bara på en frukt också. Tips, träetiketterna kan ställas i ett glas med rapsolja en stund, då håller de längre.


Sötvatten?


Idag har jag även planterat ut lite bondbönor som jag förgrott. här på bilden är Aquadulce.


Jag har varit i en pittoresk liten stad i Italien en gång son hette Aquadulce, så jag trodde att den kanske hade fått sitt namn efter den men så är det tydligen inte utan den är spansk! Så jag kollade och ser man på det finns en spansk stad som ligger på Costa de Almeria som också heter Aquadulce. Sötvatten...

”En gammal sort som ursprungligen kommer från Spanien. Baljorna blir mycket långa, upp till 25 cm. och innehåller 7-9 frön, som är ljust gröna som färska. Vid mognad övergår färgen till brunt. Plantan blir kring 80 cm. hög. Super Aquadulce ger en stor skörd, men är inte lika köldtålig som de andra. Har funnits som namnsort sedan 1800-talet.” Runåbergs fröer




Jag undrar hur många krukor man diskar per säsong? Många hundra blir det kanske närmre tusen faktiskt. Terrakotta krukorna brukar jag bara borsta med en hård borste så att jord och andra beläggningar kommer bort i alla fall reduceras. Lite patina vill jag ha kvar på dem. Det tycker jag är ibland det vackraste som finns.  En alldeles ny kruka är ju helt ”död” och tråkig men nu har jag dock hittat Belle Jeanettes fina serie med nya krukor med sjysst finish på, lite sådär lagom "ruffa". Jag önskar bara att de gjorde lite större krukor också.







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...