Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Drivbänk för pallkrage/odlingskrage

This post 'Drivbänk för pallkrage/odlingskrage' was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Drivbänk till pallkragen/odlingskragen


Det är ju helt genialisk lösning. Jag älskar dem redan och jag har bara haft dem i en vecka! Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet.

 Man köper drivbänken i ett platt och lätthanterligt paket och monterar den på 15 minuter. Sedan är det bara att sätta den på pallkragen…skruva dit den och så är det färdigt. En använder jag nu som hjälp för att avhända en del av alla mina tomatplantor och då ställer jag tomatplantorna direkt på botten av en pallkrage (2 st ovanpå varandra) och sedan den smarta drivbänken ovanpå den. Nu kan jag enkelt vädra och lufta precis hur jag vill då öppningen på själva locket enkelt regleras med en vingmutter. På natten stänger jag helt och då hjälpen den mot eventuell nattfrost. 

Det kommer beslag med för att fästa drivbänken i pallkragen, de rekommenderar jag att ni monterar på utsidan så att det lätt går att flytta den hur man vill. Skruvarna skulle jag byta ut där också för att de som kom med var lite klena. Förutom småskruvarna så blir det tummen upp alltså för drivbänken från Nelson Garden.


Nyhet för odlingskragen....tja, för mig är det en nyhet i alla fall och en välkommen sådan.

Så här ser det ut nu när jag satt ner mina småplantor, de ser kanske lite ledsna ut just när jag fotograferade dem, de var alldeles nyplanterade. Jag skall ta en ny bild om ett par veckor så får vi se hur det ser ut då.

fortsättning följer... 








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...