Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

BOKASHI - Ny design!


This post "BOKASHI -Ny design" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN -The Kitchen Garden 

NY DESIGN!

Nu har Bokashi-hinkarna fått ny design och vilken ansiktslyftning det blev. De är så snygga att man inte behöver gömma undan dem i köket utan man kan ha den framme!



Experiment pågår

Jag håller på med ett experiment. Hela vintern komposterade jag med bokashi och vart efter bokashi-hinkarna blev fulla lagrade jag dem sedan nere i matkällaren. När det sedan var dags att göra i ordning min nyanlägda rabatt i köksträdgården var det dags att ta fram mina bokashi-hinkar och gräva ner min kökskompost i rabatten. Bokashikomposten bryts inte ner i hinkarna under lagringen utan den behåller sin ursprungliga form. Det var lite kul att se krabbskal, räkskal, kycklingben blandat med allehanda annat nedbrytbart material som man samlat på sig under vintern. - Aaah, men där är ju nyårssupén, och där är den kurdiska lammgrytan o.s.v
Halva landet fick nu bokashikomposten och den andra halvan blev utan. Nu skall det bli spännande och se om man märker någon skillnad på odlingsresultatet. Hur det än går med skörden så känns det riktigt rätt och bra att jag har återfört värdefullt organiskt material till jorden. Dessutom så får jorden en boost med ”trillioner” nyttiga goda effektiva mikroorganismer (EM.) som kommer att hjälpa till med mikrolivet i den nyanlagda rabatten.

Några tips!
När du tömmer Bokashi-hinkarna i landet vänta då några veckor med att plantera där då pH-värdet på Bokashikomposten ligger på 4,0. 
Du kan med fördel gräva ner Bokashikomposten i din vanliga trädgårdskompost - Den hjälper då till att sätta extra fart på komposteringen.




Bokashi är naturligt och ekologiskt
”Bokashi är en del av ett mycket större koncept, allt baserat på en unik kombination av mikroorganismer som finns i naturen. Konceptet heter EM -- Effektiva Mikroorganismer -- och utvecklades av professor Teruo Higa i Japan på tidigt 80-tal. Nu används EM och Bokashi i stort sett över hela världen.

Miljö och hälsa
Det är inte bara i kökskompostering och ekologiskt jordbruk som EM har en viktig roll att spela -- det kommer ständigt nya applikatoner inom vattenrening, djurhållning, miljö och hälsa.

Det kan låta konstigt att områderna är så olika men det är fascinerande att se hur stor betydelse bakterier har i vår vardag. Och hur mycket vi har att vinna genom att bättre förstå hur de hjälper oss. Hemligheter med Bokashi är att de goda mikroberna i din Bokashihink fortsätter att göra nytta i din odlingsjord. De samarbetar med de mikrober som redan finns och hjälper sedan till att skapa den miljö växterna vill ha.

Mår jorden bra så mår växterna bra och blir nyttigare för oss.

Upptäckt från naturen
Två av de fem mikrobgrupperna i Bokashi är mjölksyrabakterier, släkt med dem som finns i yoghurt och filmjölk. En är en jästsvamp som liknar bakjäst och de andra är urbakterier som varit med i nästan fyra miljarder år och nu hjälper växterna med sin fotosyntesprocess
.”  Utdrag från Bokashi.se läs mer här BOKASHI


 Fortsättning följer…

Hur gör man?

Vad kan jag kompostera?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...