Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Ugnsgratinerade grönsaker från köksträdgården

This post "Ugnsgratinerade grönsaker från köksträdgården" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Recept på Ugnsgratinerade grönsaker.


Förslag på grönsaker att gratinera:

Tomater
Paprikor
Chilies
Aubergine/äggplanta
Squash/zucchini
Pumpa
Lök
Purjolök

Man tager vad man haver...Det här receptet fungerar utmärkt att använda sig av när det nu är dags att avnjuta all squash/zucchini och pumpa som vi har i våra köksträdgårdar.


Övriga ingredienser:

2 msk olivolja till plåten
1 dl riven parmesan till gratineringen

Dressing

2 msk. olivolja 
1 vitlöksklyfta
1 tsk. senap (söt)
1 tsk majonnäs
2 msk god vinäger, ex. dragonvinäger eller balsamvinäger
kryddor och örter efter smak.

Sätt på ugnen på 225 grader, gärna varmluftsfunktion om det finns det. Skiva och dela grönsakerna allt efter tycke och smak. Jag föredrar att ha mina paprikor från trädgården hela, de är inte så stora som köpe-paprikor och de små tomaterna får vara hela. Häll på oljan på plåten och lägg på alla grönsakerna, massera dem lätt så att oljan fördelas jämnt. Grädda grönsakerna tills det att de har fått färg (20-25 min). Vänd grönsakerna och strö på parmesanen, öka temperaturen till 250 grader och gratinera grönsakerna tills de är färdiga. Ta ut dem från ugnen och häll direkt på dressingen. 

Den här rätten smakar allra bäst ljummen!

Det må inte vara den mest färgsprakande rätt jag skapat men smaken är fantastisk. Mina gratinerade grönsaker passar både på buffébordet likväl som till förrätt, side-dish eller huvudrätt.



Ungsgratinerade grönsaker med marinerade vitlöksklyftor på




Ett härligt bröd och något gott att dricka till är allt som behövs!
Gott, lätt och billigt. Kan det bli bättre?

Bon Appetit!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...